BRAIN STORMING, Magyarország legkreatívabb és legtermékenyebb aforizmaírójának műhelye

2015. augusztus 30. 04:06 - Brain Storming

A középiskolai szabadidővel kapcsolatban jut eszembe...

free-time.jpgValaki ezt kérdezte nemrég: „ … ha egy erős gimnáziumban matek-fizika szakon kb. mindenből 5-ös, 4-es szeretnék lenni, akkor naponta mennyi szabadidőm lesz a tanulás mellett sportolni, és egyéb dolgokra?”

Ezt válaszoltam az illetőnek:

Ha mindenből 5-ös akarsz lenni és nem vagy szivacsagyú zseni, akkor nem lesz szabadidőd.

Ha kifejezetten adott szakok miatt mégy egy adott erős gimnáziumba, akkor miért akarsz mindenből nagyon jó lenni? Nem azért mentél oda, hogy az adott szakokból legyél nagyon jó? Gondolom azért mentél matek-fizikára, mert ezek jól mentek általánosban, és szeretted is őket, valószínűleg könnyen is tanultad őket - míg a többi tárgyat kevésbé szerethetted vagy kevésbé tanultad könnyen... Tudom, szörnyen hangozhat, de a középiskola részben arról is szól, hogy végképp tisztázd magadban, hogy mi vonz és minek a tanulására vagy fogékony, vagyis itt kell megtanulnod szelektálni az ismeretterületek között - itt kell megtudnod, hogy milyen ismeretterületek felé érdemes akár az életben is tendálódnod. Röviden a lényeg: a középiskola arról szól, hogy ami érdekel, azt tanuld meg most már hatékonyan tanulni és alkalmazni, az egyéb műveltségi területek követelményrendszeréből pedig tőled telhetően teljesíteni a minimumot valahogyan... És itt már sejtheted, hogy igen, itt a puskázási, stb., egyéb "hatékony vizsgastratégiák" megtanulását értem.

Amikor már tudod, hogy mivel szeretnél majd foglalkozni, érdemes arra ráfeküdni, míg a többi tárgyat "műveltségi érdekességként" érdemes felfogni, amiből persze számot kell majd adnod, de sajnos a mai magyar közoktatási rendszer nem azon alapszik, hogy a fő érdeklődési körödbe nem eső dolgokról fogalmad legyen, vagy ismerd az alapfogalmait az adott tárgykörnek, hanem tételesen be akar vasalni a memóriádból mindent, ami persze lehetetlenség. Igaz, vannak szorgalmas és tehetséges diákok, akikben a szorgalom és a képesség együtt megvan majdnem minden tárgyhoz, ami a követelményeket illeti, de az ilyenek sajnos a legtöbbször szociálisan elszigetelődött mentalitásúak, és a kimagasló iskolai teljesítmény sokszor valamilyen szociális (vagy akár mentális) zavar palástolásának a tünete.

... és még sorolhatnám tovább, de szerintem már ennyiből is látszik, hogy elsősorban abból kell 5-ösnek lenned egy erős iskolában, amiért abba az intézménybe mentél.

Viszont ha számszerűen vagy kíváncsi a szabadidőre, akkor tisztán szerintem 1-2 órahossza közötti az az időtartam, amit magadra szánhatsz, de szerintem itt is túloztam.

Egy személyes megjegyzés: Én eléggé aktív voltam a középiskolában, és én magam valóban ki is számoltam, hogy ha minden napi tevékenységemet összegzem, akkor 60-120 perc közötti volt az az időtartam, ami maradt magamra - ez akkor volt, amikor 4-es volt a műszaki szakközépben az átlagom... mondjuk ez kb. egyetlen évig volt tartható. Összességében egyetlen olyan napra emlékszem a középiskolából, ami olyan volt, hogy nyugodt lélekkel mentem suliba, mert aznap mindenre készültem, amire kellett. Ez kb. 1988-89-es tanévben volt talán.

BRAIN STORMING, 2015.08.30.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://brainstorming.blog.hu/api/trackback/id/tr977744796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
BRAIN STORMING, Magyarország legkreatívabb és legtermékenyebb aforizmaírójának műhelye
süti beállítások módosítása