BRAIN STORMING, Magyarország legkreatívabb és legtermékenyebb aforizmaírójának műhelye

Brain Storming

Brain Storming

A "kalóriadeficitről" jut eszembe ...

2021. július 15. - Brain Storming

02_21_1.jpgEgy vitában felmerült egy kérdés, miszerint „ (…) ha veszünk két embert, és az egyik időszakos böjt szerint étkezik (a nap folyamán egy adott –tól-ig időkorláton belől, azon kívül semmit, csak vizet iszik), egészséges ételeket fogyaszt, viszont kb 500 kcal kalóriatöbblettel, akkor egészséges lesz, azonban elhízik? … Míg a másik „mindent eszik” (cukor, liszt, kóla, süti, kenyér, stb.), viszont a szükségesnél kevesebb kalóriát visz be és heti 2-3 alkalommal sportol, akkor ez a második személy a normál testsúlya mellett mégsem lenne egészséges? (…)

Erről a következők jutottak eszembe …

... Ez a "mindent eszik" elég tág kategória, de gondolom kibontva kb. azt jelentené, hogy "minden szart eszik". A téveszme ott kezdődik, hogy "a kalória az csak kalória", és azt sugallja, hogy az ember mindig pontosan tudatában lehetne annak, hogy pontosan hány kalóriát visz be, hogy pontosan mennyi az éppen aktuális igénye, hogy az ételeknek pontosan mennyi a kalóriaértéke, stb. .. amikor még a szakemberek is egyetértenek abban, hogy a kalóriaszámlálás egy merő illúzió, mivel nem lehet pontosan meghatározni. Ez az egyik - a másik pedig az, hogy nem mindegy, hogy MIBŐL viszi be az ember a kalóriát, mivel pl. kifejezetten az édes táplálékok azok (igen, a cukrosakról beszélek), amik direkte ösztönzik a többletfogyasztást, hiszen evolúciósan éppen erre kondicionálta magát az élet. Ami nem is lenne gond, ha éppen az éhhalál az, ami a modern világban látszólag ritka, amellett, hogy a túlnyomó többség hihetetlen HIÁNYTÁPLÁLKOZÁST folytat. A szervezet ebben a hiánytáplálkozásos környezetben ordít az újabb és újabb étkezésért, mert azt reméli, hogy talán a következő menetben esetleg a valódi hiányok is kielégítésre kerülnek majd - de nem, ezért a felesleg szépen megy a zsírraktárakba, mert máshova nem tud, aztán a szervezet átalakul egy mozgó zsírraktárrá, és az egyetlen funkciója az lesz, hogy életben, működésben tartsa a zsírszövetet.  Ami persze hosszútávon vagy nem megy, vagy mindenféle kóros elváltozás, a többi szervrendszer működésének a rovására. Én kb. két éve elhagytam a hozzáadott cukrot, többek között lemondtam a fagyiról is, holott imádtam, aztán a pizzáról, a süteményekről, a kóláról és a rendszeres gyümölcsevésről is. A súlyfeleslegem magától elindult lefelé. Másfél évvel ezelőtt, amikor az IF-ről még nem is hallottam, magamtól álltam rá a napi egyszeri, kétszeri étkezésre, mert annyi esett jól - ergo a szervezetem "magához tért", és nem ételfüggőség miatt ettem kényszeresen (ja, a falási rohamaim is eltűntek, előtte rendszeresen voltak). Korábban mozgással igyekeztem kordában tartani a súlyomat, abból viszont 2-3 alkalommal sportfüggőségbe is estem, de hiába szentelme egyre több időt a mozgásra (amatőr versenyeken indultam, nem rossz eredményekkel), de egyszerűen éreztem, hogy lassan agyhalott leszek ettől, mert minden időmet elvette. (Holott közben esszéista, karikaturista, költő, kutató tanár, meg minden efféle lennék) ... A cukorstopot ősz elején vezettem be anno, és láss csodát, a tél végére MAGÁTÓL lement a súlyom, méghozzá úgy, hogy direkte sokkal kevesebbet mozogtam - gyakorlatilag tehát ÉSZHEZ TÉRT A TÁPLÁLKOZÁSOM. Lehet, hogy már csak beképzelem magamnak, de szeretnék egy kicsit laposabb hasat, ezért lehet, hogy 2-3 kg-tól még meg kellene szabadulnom, de lehet, hogy ez már csak a régi testképem mondatja velem, de egyedül az, hogy a cukrot teljesen elhagytam, teljesen stabilizálta a súlyomat, vége lett a telente 10kg plusz felszedésének, és annak, hogy a végigsportolt nyár végére tudtam csak egy olyan súlyt elérni, mint ami most az általános. ... Szóval ki kell esni a "CALORIES IN, CALORIES OUT" mókuskerékből, mert abból nincs kiszállás.  Záró megjegyzés: A ketogén diéta felé kanyarodás nálam azért következett be, mert ezen a módon lehet a legoptimálisabb volumen/energia arányt megvalósítani, plusz ezzel lehet a minél hosszabb, kajálással nem foglalkozós napirendet követni. … Szerintem ez a "kalória-központúság" kb. olyan, mint amikor az autóba csak benzint öntenének, mert "azzal megy". De pl. kell bele olaj is, mert hiába van benzin a tankban, ha egyszerűen nincs kenés, és ha mozgásba lendülne a gépezet, akkor rövid úton minden besül. A szervezetben folyamatosan megy az anyagcsere, mert folyamatosan kopik és folyamatosan pótolni kell mindent - ennek csak egyik része a kalória, sőt, nem a legfontosabb része, mert éppen ezért van az emberen zsírraktár.

A bejegyzés trackback címe:

https://brainstorming.blog.hu/api/trackback/id/tr8416628470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása