BRAIN STORMING, Magyarország legkreatívabb és legtermékenyebb aforizmaírójának műhelye

2007. május 05. 16:23 - Brain Storming

A TECHNIKA- ÉS TUDOMÁNYTÖRTÉNETI ISMERETEK FONTOSSÁGÁRÓL

technika_torteneti_bevezeto_cikk.jpgTudatosítani kell, hogy nem csak belecsöppentünk ebbe a környezetbe, nem „ide tettek minket”; a környezetünk jellege, minősége az előző generációk helyes vagy téves elképzelései alapján „jó nekünk”.


/Részlet a "Tanulóraszabott Technikatörténeti Kutatómunka"(2006) című dolgozatomból/


„Gondoljatok arra, hogy azok a csodálatos dolgok, amelyeket iskoláitokban megismertek, sok nemzedék művei, amelyeket a Föld minden országában lelkesült igyekezettel és nagy fáradozásokkal alkottak meg. Mindezt örökségként teszik majd a kezetekbe, hogy azokat átvegyétek, tovább képezzétek, és egykor gyermekeiteknek becsületesen továbbadjátok. Így vagyunk mi halandók – halhatatlanok az együtt alkotott maradandó művünkben. - Ha ezt mindig szem előtt tartjátok, akkor értelmet fogtok találni az életben és a törekvésben, és átérzitek majd a más népek és idők iránti megbecsülést.”

(Albert Einstein: Gyermekekhez intézett beszéd)


Technikai környezetben élünk – generációkkal visszautazva az időben, elődeink is abban éltek, és mivel a Homo Sapiens-t ez a környezet teljesen átalakította, így meg kell, hogy állapítsuk, hogy ezek után mindig is a technikai környezetben fogunk élni. Kissé erősebb fogalmazásban azt is mondhatnánk, hogy nem mi határozzuk meg a környezetünket, hanem a környezetünk határoz meg bennünket. Másképp: az ember életének már nem csak egy része a technikai környezet, hanem az ember gyakran már csupán a technikai környezet része. Ezt a nem éppen optimista nézetet, életérzést – de nevezhetjük az emberi kultúrfejlődés aktuális helyzetének is – nagyban ellensúlyozhatja, ha egyrészt tudatosan szemléljük a környezetet – vagyis úgy, hogy nem csupán „részei”, „tartozékai” vagyunk – és tudatosítjuk magunkban azt a tényt, hogy a mai civilizáció milyen fejlődéstörténetet bejárva érte el azt a formát, amit a jelenben ismerünk.

Tudatosítani kell azt a tényt, hogy nem csak belecsöppentünk ebbe a környezetbe, nem „ide tettek minket”; a környezetünk jellege, tulajdonságai az előző generációk helyes vagy téves elképzelései alapján „jó nekünk”.

A dolgozat címe: „tanulóra szabott technikatörténeti kutatómunka” magába sűríti a legfontosabb kérdéseket, amelyeket feldolgoz. Ezek a következők: 1. Hogyan lehet a tanuló személyes szociális környezetét, ezen környezetnek a személyhez kötődő adatait saját ismereteinek a forrásaként, kiindulópontjaként felhasználni? 2. Hogyan lehet a technikához való viszonyulást időben kiterjeszteni, vagyis elérni a tanulóknál azt, hogy a fejlődést a saját életükre, életük léptékére is képesek legyenek vonatkoztatni? És 3. Hogyan tanítható az ismeretszerzésnek és az egyéni vélemény és benyomás kialakításának, és következtetések levonásának egyéni módszere?

Az ezredforduló táján minden tantárgyban felmerült a módszertani szemléletváltás szükségessége,
• bizonyos területeken az elsajátítandó készségek és ismeretek minél előbbi alkalmazhatósága érdekében;
• bizonyos területeken magának a tananyag tartalmának a gyors változásai miatt;
• bizonyos területeken pedig az oktatástechnika fejlődése alkotott olyan lehetőségeket, amelyek alkalmazása a módszertant természetszerűleg, szükségszerűen megváltoztatta.


Két területen azonban rövid idő alatt hatalmas változások történtek, ezek pedig:
• az egyre intenzívebbé vált nyelvoktatás, ahol egyre rövidebb idő alatt akarunk egyre nagyobb jártasságot szerezni, a másik pedig
• a technikaoktatás, ahol a tananyag egyes elemei olyan mértékben változnak, hogy már nem is generációkhoz kötődő változásokról, ugrásokról, hanem a generációváltások időszakán belőli többszörös ugrásokról tudunk csak beszélni.
Jelen dolgozat e felgyorsult változás (ami sajnos számos esetben nem fejlődést, hanem a gazdasági profit érdekeken alapuló változatosság növekedését jelenti) sajátos szemléletét kialakító, projekt-jellegű feladattípust mutat be, mely elősegítheti a 12-17 éves, serdülő korosztály számára, hogy a technikai környezet gyors változásait tudatosabban legyenek képesek szemlélni.

A dolgozat alapvető célja, hogy részletes és használható útmutatást adjon: (1) a projektmódszerhez, annak felépítéséről és lehetőségeiről; (2) a tanulóközpontúság (valóban tanulóra szabott) gyakorlati alkalmazhatóságához; és (3) a technikatörténet olyan újszerű megközelítéséhez, ami kiemelheti a mai felgyorsult fejlődésű világunkban abból a mostohán kezelt állapotából, ami azt az illúziót kelti a jelenleg felnövő generációban, hogy a fejlődés felgyorsulása már a közelmúltat is egyre gyorsuló ütemben és egyre nagyobb mértékben tekinti egyfajta barbár korszaknak, holott az ipari forradalom óta inkább beszélhetünk egymást követő, és egyre letisztultabb virágkorokról, mintsem egyre nagyobb mértékű fejlődésről. A dolgozatban bemutatott feladattípusok ezt a félresiklott nézetet szeretnék oly módon korrigálni, hogy ha nem is megszerettetni, de legalábbis a diákokkal megismertetni igyekszik a szüleik és nagyszüleik generációjakor virágzó, és már akkoriban is sokszínű, és gazdag tudomány- és technikatörténeti eseményeket, tényeket, személyeket.

(A teljes dolgozat nyitólapja a Magyar Elektronikus Könyvtárban:

http://mek.oszk.hu/04100/04182/index.phtml )

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://brainstorming.blog.hu/api/trackback/id/tr5271222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.05. 23:18:43

Kedves Brain Storming! Igyekszem beállítani és alapszintem feltölteni neked néhány cikeddel ezt a blogot, majd remélem át tudod venni a szerkesztést. Üdv: IGe

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.06. 09:44:15

Magánleveledre a válaszom felrakom ide is, mert másoknak is hasznos lehet:


Danke a méltatást. (kicsit elpirultam, de azért jól esett) Magam úgy tekintek kettőnkre, hogy együttműködünk és kölcsönösen segítjük egymást. Leírnék néhány tapasztalati dolgot, amivel te már rengeteg időt megspórolhatsz és eredményesebb és sikeresebb blogoló lehetsz:

Legelőször: Küldtem neked két meghívót, az itteni e-mailcímeidre, a saját blogodba, és ha azon keresztül beregisztrálod magadat, akkor már tudsz Te is szerkesztéseket végezni én meg át tudom írni a jelenlegi "szerző: IGe" - szerző: Brain Storming -ra. Ha belejössz a cikkszerkesztésbe és felrakásba, akkor beállítom a rendszert, hogy admin jogaid legyenek. Jelenleg még mivel nem nagyon ismered, jobb ha én bügykölöm a háttérben a beállításokat szürke eminenciásként.

A blog előnyét a saját virtusos rovat mellett abban látom, hogy könnyű benne tematikailag rendezni a már neked is 200 körüli cikkmennyiségedet. Minden feltett cikkedhez megadhatsz cimkéket (témabesorolásokat), akár 5-6-ot is és akkor a cikkeidet már a jövőben tematikusan is lehet bárhonét lehívatkozni. Ja és a Google és a belső keresők is ez alapján lelnek rá. Például ezen a linken keresztül nekem 6 db Egely Györggyel foglalkozó cikkeimet tudommegadni:

vilagnezet.blog.hu/tags/egely

Talán egyszerre elég is lesz neked további kedvcsinálónak és majd ha ezt begyakoroltad és tetszik, akkor továbblépünk.

Üdv: IGe
BRAIN STORMING, Magyarország legkreatívabb és legtermékenyebb aforizmaírójának műhelye
süti beállítások módosítása