Elgondolkodott már bárki is azon, amikor benn ül a moziban, hogy miért kap egy film Oscar-díjat?
Sokan azt hiszik, hogy az amerikai filmesztéták és filmkritikusok véleménye nagyon is ingadozó, mivel hol ilyen, hol olyan film részesül ebben a megtiszteltetésben, és sokszor olyan alkotások kapják, amikről pl. az európai nagyközönség csak akkor szerez tudomást, amikor már a közvetlen nominációkról van szó. Bárhogyan is áll a dolog, azt valóban nem lehet megjósolni, hogy melyik mire fogja megkapni, azt viszont lehet sejteni, hogy melyik filmet fogják jelölni.
No, de honnan lehetne azt kitalálni? Mi lehet az a többnyire közös vonás, amely a legtöbb Oscar-díjra jelölt filmben megvan? Erre a kérdésre csak akkor kaphatunk választ, ha megnézzük, hogy miről szóltak az eddig Oscar-díjjal jutalmazott vagy legalábbis jelölést kapott filmek.
Sajnos pillanatnyilag nem áll a rendelkezésemre pontos és részletes leírás, de itt van néhány példa:
BEN HUR - tulajdonképpen Jézus történetét dolgozza fel, erősen vallási felhangokkal és a maga idejében messze a korát megelőző technikával;
ELFÚJTA A SZÉL - az előzőhöz hasonlóan látványosan elkészített, az amerikai polgárháborúról szóló történet;
FOREST GUMP - egy olyan emberről szól, aki tkp. végigéli és életútja folyamán össze is foglalja az Észak-amerikai történelem legfontosabb állomásait és ideáit;
SCHINDLER LISTÁJA - a II Világháború egyik legborzasztóbb intézményét és a náci rendszerrel bátran szembenálló egyéniség harcát mutatja be;
AZ ANGOL BETEG - egy magyar származású felfedező életének csúcsát mutatja be;
RYAN KÖZLEGÉNY MEGMENTÉSE - a II Világháború nyers kegyetlenségét felelevenítő történet;
KRAMER KONTRA KRAMER - az amerikai családjogi rendszer merevségét jelképezi;
LESZ EZ MÉG ÍGY SE - a kényszerképzetekkel való együttélésről szól;
FARKASOKKAL TÁNCOLÓ - az amerikai őslakosok lassan eltűnő világát mutatja be egy tipikusan európai, de érzékeny ember szemszögéből;
SZERELMES SHAKESPEARE - az angol irodalom legnagyobb alakjának magánéletébe ad némi bepillantást;
BÁRÁNYOK HALLGATNAK - a sorozatgyilkosok lélektanát taglaló történet;
RETTENTHETETLEN - a skót felföld legendás alakjának életét mondja el;
ESŐEMBER - addig a filmig pl. Magyarországon tudomást sem vett a közvélemény az autizmusról;
PHILADELPHIA - az AIDS betegek és a melegekkel szembeni sokszor túlzó társadalmi előítéleteket jeleníti meg;
SZÜLETETT JÚLIUS 4.-ÉN - a vietmani háború rokkant túlélőinek hurcoltatott életéről szól;
SZAKASZ - ugyancsak a vietnami háború borzalmait mutatja be;
SZÁLL A KAKUKK FÉSZKÉRE - az ideg- és elmegyógyintézetek gyakran kegyetlen világába enged betekintést; …...
…... még sokáig lehetne sorolni őket. Ha megnézzük a filmek pár szóban elmondott tartalmát, akkor azt vesszük észre, hogy ezek a történetek mind nemhogy csak valós magot tartalmaznak, hanem jobbára megtörtént eseteket elevenítenek fel, vagy legalábbis a valóságnak megfelelő körülmények közötti eseményeket. Mindebből azt a következtetést lehet levonni, hogy az Oscar-díj egyik legfontosabb értékmérője a valósághűség, azaz a kornak és a valóságnak való minél hitelesebb megfelelés.
Ezek után valószínűleg mi magunk is meg tudjuk majd ítélni, hogy kedvenc filmjeink közül melyik az, amely nagy valószínűséggel jogosult lehet a filmművészet eme nagyérdemű megbecsülésére.
Copyright: Brain Storming – BS-Studio - WEDNESDAY JULY 19 2000
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.