„ha követitek a tanaimat, akkor nektek jó lesz – egyébként lényegtelen, ha a hitetekbe esetleg bele is haltok, a túlvilágban majd jobb lesz, sőt, ott lesz a legjobb!"
Kép forrása: http://magyarorthodoxia.org/images/upload/foto3.jpg
***
Máté 6.19-21. Az igazi kincs
"Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, ahol a moly és a rozsda megemészti, hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket a mennyben, ahol sem a moly, sem a rozsda nem emészti meg, és ahol a tolvajok sem ássák ki, és nem lopják el. Mert ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is."
***
Érdekes dimenziója a túlvilági kapzsiságnak – biztosan ráugrik mindenki az ötletre, aki nem tanulta meg az értéktárgyait megbecsülni. Persze ez a stílus bejöhet azoknak, akiknek semmijük sincs, és ha ezt beveszik, akkor már nem is igen fognak törekedni ilyesmire; továbbá remek gondolat azoknak is, akik már megcsömörlöttek abban, hogy mindenük meglehet mindenféle erőfeszítés nélkül.
Ez az ige a szélsőségeseknek szó, vagyis azoknak, akiknek szinte semmijük sincs, és azoknak, akiknek sokkalta több van, mint amire szükségük van. De hát ne csodálkozzunk – egy bizonyos korlátozott intellektussal csak szélsőségekben lehet gondolkodni.
Többek között ezért sem alkalmas államigazgatási célra a kereszténység, így a keresztény állam fogalma megint csak egy jól hangzó „árukapcsolásos PR-fogás”.
Ha konkretizáljuk, akkor miről szól?
Ne legyen kincsként őrzött ruhánk, amit amúgy is megeszik a moly (és mondta ezt Jézus éppen azoknak, akiknek talán ha egy ruhájuk volt!); és ne legyen fémből, pontosabban vasból készült "kincsünk", mert az meg megrozsdásodik. Pőrén fogalmazva: minek élünk, úgyis meghalunk? Jézus csak a kettő közötti időszakról feledkezik meg, arról pl. bizonyos használati tárgyak (a hegyi beszéd földműveseinek aztán rettentően sok kincse lehetett a szó esztétikai értelmében!) ha a létfenntartást szolgálják, akkor még a szépészeti kincsnél is nagyobb becsben tarthatják, és nem villogni akarnak velük, hanem a használatának gyümölcseit, a munkájuk gyümölcsét élvezni.
Megint csak szélsőségesen fogalmaz, továbbá még a politikusoknál is bénábban ígérget: nem azt ígéri, hogy „ ha követitek a tanaimat, akkor nektek jó lesz” (a többi hívőtestvér előtti lelkiismeretben biztosan, de arra nem lehet vajat kenni, hogy megegyük, mert a lelkiismeret nem segít a létfenntartásban, legfeljebb az áldozatvállalásban, de azt is akkor érdemes, ha "van miből"), hanem azt, hogy "lényegtelen, ha a hitetekbe esetleg bele is haltok, a túlvilágban majd jobb lesz, sőt, ott lesz a legjobb!"
És még ragozhatnánk...
***
Folyt. köv.
***
Forrás:
Jelen cikk eredeti helye: az Értékrend-válság – topicban írt hozzászólásom, a www.vasarhely.us –en:
http://www.vasarhely.us/phpforum/viewtopic.php?t=679
***
Előzmények a Virtuson:
„Máté, 6.24. – Isten és a mammon” – Kritikus gondolatok
Brain Storming - 2007.06.28 01:20
Máté 5.3-12, vagyis a „A hegyi beszéd” – Kritikus gondolatok
Brain Storming - 2007.06.29 00:05
Kritikus gondolatok a bibliai házasságtörésről, törvénymagyarázatról és ítélkezésről
Brain Storming - 2007.06.30 01:27
Az emberek romlottságáról – romlott érveléssel, avagy: Zsoltárok könyve 14.
Brain Storming - 2007.07.01 01:37
Lukács, 16.19-31. - A gazdag és Lázár, avagy a feltámadás hitelességének bizonyításáról!
Brain Storming - 2007.07.02 21:58
Lukács,12.13-21. – „A bolond gazdag” – avagy a kapzsi és lusta nélkülözők szemszöge
Brain Storming - 2007.07.04 11:57
Lukács,9.49-50. Az ismeretlen ördögűző, vagyis: nem lehetséges keresztény demokrácia?
Brain Storming - 2007.07.05 00:13
Máté, 6.1-4. – „Az adakozás”, avagy: „Adj, hogy mi abból jótékonykodhassu nk!”
Brain Storming - 2007.07.06 11:57
Máté 6.16-18. A böjtölés – avagy: Ha már úgy sincs mit enned, mondjuk azt, hogy böjtölsz!
Brain Storming - 2007.07.07 23:57
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.