Az angoltanulásról jut eszembe…
Mit jelent az, hogy NOW? /nAu/ - MOST nem jut az eszembe.
***
A most induló sorozatban szeretném az olvasóimmal megosztani azokat az élményeket és talányokat, amik a nyelvtanítás közben felvetődnek, akár részemről, akár a tanítványaim részéről. Részint azért is, mivel ezek tanulságul szolgálhatnak másoknak, különösen az angolul tanulóknak, részint pedig azért is, mert számos olyan érdekesség esik meg a nyelvórákon, amikről tankönyvekben nem lehet olvasni, és az intézményesített oktatás keretein belől nem esik szó róluk.
Igyekszem jelen sorozat esetében is egyszerre emészthető formában és terjedelemben közreadni a témával kapcsolatban felmerült gondolataimat.
***
Bevezetésként rögtön a BS-Keyword módszer egyik egyszerűsített formájára hoznék néhány példát, amik részben valóban elhangzottak az óráimon, néhányat azonban direkte jelen íráshoz „költöttem”. Bíztatok minden tanulót, hogy bizonyos szavakat akár ezzel a módszerrel gyakoroljon be.
Jelen módszer lényege, hogy az adott szót belefogalmazzuk abba a mondatba, vagy minidialógusba, amiben a szó jelentése felmerül, úgy, hogy a szó éppen tanulandó jelentését is belefoglaljuk. Mindezeket tökéletesen elegendő szóban gyakorolni.
***
- Mit jelent az, hogy „I don’t know.”? /ájdonnÓ/
- Nem tudom.
- Köszi!
***
Ebből a mondatból minden szót ismerek, DE a BUT nem jut az eszembe! /bát – rövid á-val!/
***
Engem most az érdekel, hogy itt mit jelent a ME! /mÍ/
***
A TOO* –t TÚL gyakran keverik össze a TO** –val, és a TWO* –val IS. /*tÚ,**tu,/
***
Nem tudom azt, hogy mit jelent az hogy IT.
***
MI még nem tanultuk azt, hogy mit jelent a WE. /wí/
***
Soha az életbe nem fogom megtanulni, hogy a LIFE és a LIVE között mi a különbség, még ha 100 évig is élek! /lÁjf; liv/
***
A LOVELY egy kedves és szép hangzású szó. /lávli/
***
A FROM hasonló formájú, mint a FORM, de ebből még nem tudok meg sokat erRŐL a szóról. /frAm; fÓm/
***
- Mit jelent az, hogy NOW? /nAu/
- MOST nem jut az eszembe.
***
Mit kell CSINÁLNI a DO –val a jelen idejű kérdésekben? /dÚ/
***
- „OUCH, I’ve cut myself!”. Mit jelent ebben a mondatban az OUCH? /Aucs, ÁjvkátmÁjszElf/ (=’Jajj, megvágtam magam!’)
- JAJJ, ez sose jut az eszembe!
***
Az óra VÉGén még beszélünk az END jelentéséről! /=end/
***
No, így már TISZTA és VILÁGOS (=érthető) a CLEAR jelentése? /kliŐ/
***
A LEARN jelentését mindenképpen meg kell TANULNI! /lŐn/
***
Az érzékszervi észlelés és az akaratlagos figyelem a nyelvben is meghatározóan különbözik. Ha MEGNÉZzük pl. a LOOK és a SEE jelentéseit, akkor LÁThatjuk, hogy … /luk; szÍ/
***
- Tudod, hogy mit jelent a NEARLY? /niŐli/
- Hm… ’közelben’?
- Nem, de MAJDNEM eltaláltad, KÖZEL voltál hozzá!
***
- Hogyan lehet bemutatni pl. a WATCH igei és főnévi jelentését?
- Úgy, hogy pl. (merven) FIGYELed a KARÓRÁdat
*** *** ***
Folyt. köv.
BRAIN STORMING, BS-STUDIO, 2008.06.12.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.